نحوه اخذ پلاک پهپاد

نحوه اخذ پلاک پهپاد

مهم ترین قدم بعد از خرید پهپاد این است که شما با نحوه اخذ پلاک پهپاد آشنا شوید. در ابتدا به یاد داشته باشید که برای دریافت پلاک پهپاد خود باید دستگاه خود را از مراکز معتبر خریداری کنید. اما لزوم خرید از مراکز معتبر این است که شما باید مدرکی معتبر، دال بر خرید دستگاه را در سایت سازمان هواپیمایی بارگذاری نمایید. همانطور که وسایل نقلیه نیاز به مدارک شناسایی دارند، پهپادهای خریداری شده نیز برای شناسایی نیاز به مجوز پرواز و پلاک خواهند داشت.


نکته: باتوجه به گزارشات دریافتی از طرف مشتریان و همراهان عزیز شرکت ایپاک و باتوجه به مکاتبات انجام گرفته، زین پس داشتن پلاک به تنهایی سبب دریافت مجوز های لازم جهت پرواز نخواهد بود و دارندگان این دستگاه ها باید گواهینامه خلبانی دریافت نمایند.


چگونه پهپاد خود را پلاک کنیم؟


باتوجه به لزوم دریافت مدرکی مبنی بر شناسایی پهپاد در ایران، این ملزومات توسط سازمان هواپیمایی کشوری تعیین شده و کسانی که پهپاد غیرنظامی خریداری کرده اند باید دستگاه خود را پلاک کرده و مجوز های لازم را از این مرجع اخذ کنند. اما نحوه اخذ پلاک پهپاد چگونه است؟


توجه به این نکته ضروری است که شما قبل از ثبت نام در سایت سازمان هواپیمایی کشوری جهت اخذ پلاک بهتر است مدارک لازم این نهاد را جهت اخذ پلاک آماده کنید. این مدارک برای اشخاص حقیقی عبارتند از: 


**باید توجه داشته باشید که تنها متولدین سال 1384 به پایین قادر به ثبت نام در سایت سازمان هواپیمایی کشوری هستند.**



  •  تصویر عکس پرسنلی ( اجباری )

  •  تصویر روی کارت ملی ( اجباری )

  •  اسکن صفحه نخست شناسنامه ( اجباری )

  •  اسکن صفحه توضیحات شناسنامه ( اجباری )


شخص خریدار علاوه بر مدارک بالا لازم است مدارکی برای شناسایی پهپاد خود نیز آماده کند که این مدارک به شرح زیر است:



  •  عکس به نحوی که شماره سریال دستگاه مشخص باشد ( اجباری )

  •  تصویر شماره سریال رادیو کنترل ( اجباری )

  •  تصویر اسناد و مدارک خرید ( اجباری )

  •  تصویر خلبان با پرنده و رادیو کنترل ( اجباری )

  • تعهدنامه (از تاریخ 1401/06/01 دیگر نیازی به بارگذاری اصل تعهدنامه در سایت سازمان هواپیمایی کشوری نمی باشد و صرفا هزینه این تعهدنامه به صورت آنلاین از متقاضی دریافت خواهد شد.)  ** برای دریافت تعهد لازم است(برای دانلود آن کلیک کنید) تا به اولین دفتر اسناد رسمی نزدیک خود رفت و فرم تعهد نامه را پر کرده و درنهایت پس از طی مراحل فرم تعهد نامه خود را در سایت بارگذاری کنید**


اشخاص حقوقی باید علاوه بر مدارک فوق، مدارک زیر را نیز ارائه کنند:



  • تصویر رنگی عکس پرسنلی مدیر عامل ( اجباری )

  •  تصویر رنگی روی کارت ملی مدیر عامل ( اجباری )

  •  تصویر رنگی صفحه نخست شناسنامه مدیر عامل ( اجباری )

  •  تصویر رنگی صفحه توضیحات شناسنامه مدیر عامل ( اجباری )

  •  تصویر قبض برق یاتلفن شرکت ( اجباری )

  •  تصویر سند یا اجاره نامه شرکت ( اجباری )

  •  تصویر اساسنامه شرکت ( اجباری )

  •  تصویر آخرین روزنامه رسمی شرکت ( اجباری )


**فرمت عکس ها و تصاویر مورد نیاز جهت بارگذاری در سایت سازمان هواپیمایی مشخص گردیده است. توجه فرمایید که حجم تصاویر و فایل تعهد نامه نباید از 500KB بیشتر باشد.**


بعد از آماده سازی مدارک بالا حال متقاضیان میتوانند با ورود به سایت https://uas.cao.ir اقدام به ثبت نام کنند. در مرحله اول بعد از ورود به سایت، متقاضی می بایست ثبت نام کند. (باتوجه به شکل زیر بر روی آیکون ثبت نام کلیک کنید.)


drone-quacopter-1


در مرحله بعد، وارد صفحه زیر شده و با کلیک بر روی آیکون شخص حقیقی ( اگر متقاضی حقیقی هستید) به مرحله بعد از آن خواهید رفت.


drone-quadcopter


بعد از این قسمت پنجره ایی باز خواهد شد و از شما درخواست میشود تا کد ملی خود را وارد کنید. کد ملی باید برای همان شماره تماسی باشد که در سایت اقدام به ثبت نام میکنید.


quadcopter-drone


بعد از این مرحله، قدم اول ثبت نام به اتمام میرسد و شما در مرحله بعد (باتوجه به شکل زیر) باید اطلاعات خود نظیر شماره ملی، نام، نام خانوادگی و…. را تکمیل و سپس گزینه مرحله بعد را انتخاب کنید. **نکته مهم** رمز عبور خود را به نوعی انتخاب کنید که در حافظه شما بماند.


drone-quadcopter


بعد از پر کردن تمام فیلدهای ضرورری، بر روی دکمه (ثبت نهایی و رفتن به مرحله) بعد کلیک کنید و در مرحله بعد باتوجه به شکل زیر برای شما کد تایید خواهد آمد.


drone-ipac-drone


بعد از وارد کردن کد تایید در فیلد مناسب خود، بر روی مرحله بعد کلیک کنید. در مرحله بعد، بعد از مطالعه قوانین و مقررات سازمان هواپیمایی کشوری باتوجه به شکل زیر تیک آیکون "به تمامی مقررات متعهد میباشم" را بزنید و دکمه ثبت نهایی را بزنید.


quadcopter-drone


در اینجا ثبت نام اولیه شما به اتمام میرسد و شما به صفحه زیر متقل خواهید شد. در این مرحله باید شماره تماس خود را به عنوان نام کاربری و رمز عبوری که چند مرحله قبل انتخاب کردید، وارد کنید.


drone-quadcopter


بعد از ورود به سایت، صفحه زیر برای شما باز خواهد شد و در این مرحله شما باید فیلد های خالی و ضروری را پر کنید. ( خطوط سیاه به منظور حفاظت از اطلاعات خصوصی مشتری است.)


drone-quadcopter


مدارک هویتی خود را باید در قسمت های مشخص به خود بارگذاری کنید. فرمت و حجم فایل مورد نظر در راهنمای سایت نوشته شده است.


بعد از تکمیل اطلاعات مالک، در پایین صفحه گزینه تایید اطلاعات مالک را بزنید و صحت اطلاعات خود را تایید کنید. توجه داشته باشید که بعد از تایید اطلاعات امکان ویرایش آن وجود ندارد.


حال باید مشخصات دستگاه خود را وارد کنید. از پنجره بالا (مانند شکل زیر) قادر خواهید بود تا اطلاعات دستگاه خود را وارد کنید.


quadcopter-drone


بعد از باز شدن صفحه، گزینه افزودن دستگاه را بزنید. صفحه ای مشابه با صفحه زیر برای شما باز خواهد شد. لزوم خرید از مراکز معتبر در این قسمت مشخص خواهد شد که شما باید معرفی نامه خرید دستگاه خود را در این قسمت بارگذاری کنید. در ابتدا لازم است تا فیلد های خالی را مطابق با دستگاه خود پر نمایید. بعد از انتخاب مدل دستگاه و برند سازنده آن، برخی از فیلد های خالی به صورت پیش فرض پر خواهند شد. بعد از اتمام پر کردن فیلد های خالی گزینه "ثبت" در پایین برگه را بزنید و منتظر بمانید.



بعد از تکمیل این فرآیند و فشردن دکمه ثبت، وارد صفحه زیر خواهید شد که در آن باید مدارک زیر را بارگذاری نمایید:



  1.  تصویر خلبان با پرنده و رادیو کنترل - عکس کامل (اجباری)

  2. عکس به نحوی که شماره سریال دستگاه مشخص باشد (اجباری)

  3.  تصویر شماره سریال رادیو کنترل (اجباری)

  4.  تصویر اسناد و مدارک خرید (اجباری)

  5. تعهدنامه (از تاریخ 1401/06/01 دیگر نیازی به بارگذاری اصل تعهد نامه در سایت سازمان هواپیمایی کشوری نمی باشد.)



بعد از انتخاب و بارگذاری مدارک خواسته شده در سایت سازمان هواپیمایی کشوری، مجددا باید دکمه "ثبت" را بزنید. بعد از آن تمامی اطلاعات خواسته شده و وارد شده توسط شما در سایت به نمایش در خواهد آمد و شما باید صحت اطلاعات وارده را تایید نمایید. سپس بعد از آن وارد صفحه پرداخت خواهید شد و دیگر هزینه دریافت پلاک رایگان نمی باشد. بعد از پرداخت هزینه و تایید صحت اطلاعات، باید منتظر بررسی مدارک توسط مسئولین سازمان هواپیمایی کشوری بمانید. 


ایپاک همراه شما


شما در هر مرحله میتوانید از کمک مجموعه ایپاک و دانش فنی این مجموعه استفاده کنید. این مجموعه با استفاده از تجارب متخصصین خود در این امر شما مشتریان عزیز را همراهی خواهد کرد. برای ارتباط با ما کلیک کنید.